Naturkanon for børn

Grønne Spirer har lavet en Natur-Kanon for børn.

Det ting som børn bør have lært, følt, oplevet og mødt inden de starter i skole.

Nogle af tingene er ting som de først kan i børnehavealderen, mens andre ting sagtens kan laves i dagplejen.

Her er hele listen – de grønne er dem som jeg prøver at få ind i dagplejelivet, og som man kan se er det de fleste ting.

De to røde starter vi en smule på, dvs dolk, sav og bål er noget de får lov til på skødet af mig, og forhåbentlig øver videre hjemme / i børnehaven, når de stopper i dagplejen, så de når at få det lært inden de skal i skole.

Den enlige blå er ting der ikke planlagt, men langt de fleste når at prøve det i dagplejen på et eller andet tidspunkt…

Et barn skal opleve…

  • At klatre i træer
  • At lege i hovedhøjt græs
  • At hoppe i vandpytter
  • At falde i vandet
  • At gå på bare tæer i sne
  • Lugten af skovbunden
  • At kravle op et sted, hvor de ikke kan komme ned
  • At en haletudse bliver til en frø
  • At spise af naturen
  • De skal have oplevet at svinge sig i et tov
  • Høre lærken fløjte
  • Trille ned ad en bakke
  • At bygge huler
  • De skal have smagt på jord og sand
  • At mudre sig til og blive spulet med vandslange inden de kan komme ind
  • At spise ude i snevejr
  • At bade i regnvejr
  • At fiske krabber
  • Bygge dæmninger i åer
  • Flyve med drager og kælke
  • Sand, jord, mudder og vand
  • At finde ro ved at ligge og kigge op i himlen
  • At sidde i et træ og fantasere
  • De skal have været våde, stukket sig og blevet trætte

Et barn skal møde…

  • Skovens og havets lyde
  • Lugten af regn
  • Liv og død
  • Utrolige historier fra naturen
  • Alle vejrtyper og konstatere at alt vejr er godt vejr
  • Stranden, skoven, heden og engen
  • Is på vandpytter
  • Følelsen af at holde en fisk

 Et barn skal lære…

  • At bruge en dolk og en sav
  • At kende nogle få navne på fugle, træer og insekter
  • Hvor maden kommer fra
  • Ikke at sparke til en myretue
  • At kende dyrene omkring os
  • Børn skal vide at elefanter ikke eksisterer i den danske skov
  • De skal lære at tænde bål, at holde det i live og at omgå ilden med respekt
  • Fødekæden: Fra bær til fugl til ræv
  • Årstidernes karakter
  • At lave ting af naturens materialer
  • Selv at klæde sig fornuftigt på
  • At holde naturen ren

Et barn skal føle…

  • Nysgerrighed
  • Tryghed ved naturen
  • Småkravl i hånden
  • At vores natur er en naturlig del af hverdagen
  • Glæden ved at samle
  • Hvordan det er at overskride sine egne grænser
  • Flowoplevelser og fordybelse