Udfordringer

Alle børn er født med en lyst til at bevæge sig, og denne lyst skal stimuleres og holdes ved lige livet igennem.

Gennem min uddannelse og arbejdserfaring, har jeg en meget stor viden om børn, bevægelse og motorik, så ud over sætte lege i gang med at hoppe, danse, krybe og kravle osv. ved jeg hvad der skal lægges mærke til, og hvordan det enkelte barn kan stimuleres og udfordres så det hele tiden udvikler sig.

Alle børn er forskellige og skal derfor have forskellige udfordringer. Jeg ser det enkelte barn som et individ og putter det ikke i en kasse ud fra alder men i stedet ud fra hvad det enkelte barn mestrer.

For at hjernen kan udvikle sig danner den tråde som sammenholder alle erfaringer. Ved bevægelse af hele kroppen stimulerer man disse dannelser, så man kan sige at børn lærer at sidde stille, høre efter og modtage informationer ved at være gode til at bevæge sig. Dette har skolerne efterhånden også fundet ud af og er begyndt at indføre mere og mere bevægelse på skoleskemaet, så børnene bedre kan lære de boglige fag.

Børn i dagpleje skal ikke læse og skrive, men de skal lære at høre efter, at modtage og udføre korte beskeder (du skal hente dine sko, du skal vaske dine fingre) og ved at være aktive og bevæge sig det meste af dagen, vil barnet også sove meget bedre både til middag og om natten.

At blive udfordret hver dag giver børnene en tro på sig selv og lærer dem selvtillid – ‘jeg KAN!’. Selvfølgelig er der ting de ikke kan, det er jo det de skal lære.

At udfordringerne bliver tilpasset hvert enkelt barn og lærer dem at tro på sig selv gør at de har lyst til at øve sig til de mestrer opgaven. De ser det ikke som et nederlag de første gange de falder ned når de balancerer, men i stedet som en udfordring. Og at se et barn der har øvet sig igen og igen endelig mestre en opgave, er en af de ting der giver mig energi og overskud dagen igennem.

(Klik på billederne for at se dem i stor størrelse)